tisdag 14 augusti 2012

Filmade multar på grunt vatten

De sista dagarna har jag inte fiskat så mycket utan istället satsat tiden på att filma multarna. Detta är nog minst lika svårt som att få dem på kroken. Jag har nyligen köpt en Panasonic GH2 med ett objektiv på 100-300/4,0-5,6. Detta motsvarar ett 200-600 objektiv för en fullformatskamera så man kommer ganska nära fisken. Dessutom har jag emellanåt kört med 2x digital zoom för att komma ännu närmare.


Problemet har varit att följa multen med kameran. Det går bra så länge den visar sig i ytan hela tiden men om den dyker under ytan så är den nästan direkt utanför bild och då hittar man den inte igen utan att zooma ut. Då jag är total nybörjare vad gäller fotografering så har jag väl inte lyckats ställa in allt optimalt heller. Tycker att skärpedjupet är för kort. Det är lätt att det blir suddigt på delar av bilden. Även autofokus har ställt till det. Kameran vill gärna fokusera på något oväsentligt i bilden vilket gör att huvudobjektet i bilden blir oskarpt. Här är det nog testning samt träning som gäller! Men det är kanske svårt att få optimal kvalitet när man är så långt inzoomad? Är det någon som har en motsvarande kamera så är jag tacksam för alla tips jag kan få!

Nu skall ni inte tro att det är lätt att ta dessa multar trots att de plöjer runt ganska bra. Å nej! För de som vet så är multarna jäkligt lynniga. Vissa dagar tar de direkt, andra dagar är de helt omöjliga. Men trots allt är det skoj att sitta nära och se dem plöja runt på grundvattnet.

Inga kommentarer: