tisdag 26 juli 2016

Det blev en liten multe till slut

Då det var kanonväder i söndags (nästan för soligt och varmt!) så tillbringades hela dagen med att spana efter multar på alla kända platser. Trots spegelblank yta så såg jag inte en fena. I slutet av passet så passerade en fågel på låg höjd och lyckades skrämma en multe långt inne på grundvattnet. Jag vadade försiktigt dit och trots grunt men lite grumligt vatten så såg jag inte dem innan de försvann med några plask och plogar. Fisken stod och tryckte inne på 15 cm ljummet vatten bland en massa trådalger och sörja.


Nu visste jag var fisken eventuellt stod så på måndagen började jag mäska med lite brödbitar som drev rakt över platsen där jag skrämt multarna. Efter ca 30 min så såg jag ett första livstecken och en brödbit försvann i en virvel. Därefter blev multarna mer och mer aktiva men det var trots allt säkert 15 min mellan varje synlig fisk.


Efter att några multar försiktigt puttat på den krokförsedda brödbiten så bestämde en att provsmaka lite mer och mothugget satt perfekt. Alltid gott att kroka första fisken som tar! En kort kamp senare så låg fisken i håven. Jag uppskattar fisken till ca 50-55cm, alltså ingen jätte.


Återutsättningen gick bra och trots en ny mobil så lyckades jag filma när multen fick friheten åter.


Natten tillbringades på jakt efter havsabborre för att försöka få en salt dubblé bestående av multe och havsabborre på samma dag...men detta fiasko talar vi inte mer om...

Inga kommentarer: