fredag 12 september 2014

Årets sista multe?

Efter nästan en månads regn så kom sommaren tillbaka några dagar i förra veckan. Givetvis plockade jag ut lite komp och satsade på fiske samt troligtvis årets sista bad. Vattentemperaturen var fortfarande ca 17 grader men det märkes att hösten redan satt sina spår i minskad växtlighet.

Jag hittade lite multar som jag började fiska på men de gick riktigt långt ut. Jag var tvungen att vada ut så långt jag vågade och trots controller och medvind så nådde jag knappt fisken. Då fisken inte hade några naturliga vandringsvägar ute på frivattnet så var det dessutom riktigt svårt att planera placeringen av betet. Jag missade trots det två hugg innan den tredje fastnade i grevens tid. Efter flera timmar i vatten upp till midjan så frös jag rejält och funderade på att ge upp. Tror dessutom det var näst sista brödbiten som multen tog. Det gäller att inte ge upp för tidigt! Efter en kort kamp låg fisken i håven. Snabb mätning till ca 65cm innan fisken släpptes åter. Var det årets sista multe tro?

Lördagens fisketur tillbringades ihop med Tobias (team Glommen). Trots att vi slog ihop våra kunskaper så kom vi inte närmare än var sin missad multe. Förhoppningsvis blir det dock fler försök ihop så multarna kan nog inte koppla av riktigt än!

Var även ute en snabbis idag efter arbetet. Trots kontroll av flera platser så dröjde det ett bra ta innan jag såg första fisken. Jag valde att inte fiska på den utan tillbringade ca 1 timme med att försöka få ett bra foto av fisken. Detta var inte lätt direkt! Trots säkert 100 bilder var det ytterst få där man kunde se multen (se sista bilden nedan).

Får se hur många pass till man hinner med. Det känns som om tiden rinner iväg lite väl fort nu...

Här är lite bilder från senaste tiden:












Inga kommentarer: