fredag 6 augusti 2010

En multefiskares vardag?!?

Var ute och spanade multe idag utan större framgång. Därför skall jag berätta om några episoder som hänt under sista tiden.

Det första jag vill berätta var att jag träffade en person i början av veckan när jag var på väg ner till fisket. Som vanligt så ville de utväxla lite ord innan jag började fiska. Givetvis frågade de hur multefisket gick och jag svarade att det var trögt. Då sa han med stolt röst att "Jag tog tre multar i nätet igår...största på 4.2kg". Verkligen skoj att höra sådant just detta år när det verkar vara lite multe inne.

Nästa hände i morse. En annan person dök på mig just när jag skulle börja fiska och berättade att hans granne fått en multe på 6kg igår på andra sidan viken, givetvis i nät. Verkligen roligt att höra även detta...

Droppen var nog ikväll när jag skulle påbörja fisket så ser jag att en eka lägger några nät norr om den plats jag fiskar. Någon timme senare så kommer en annan eka och lägger två nät precis söder om mig. Då de lägger näten från land och utåt så är det ju inte så stor risk att det dyker upp mer multe på min fiskeplats direkt.

Resultatet blir nog att jag väntar med fisket tills sommargästerna (och förhoppningsvis nätfiskarna) försvinner, för just nu känns det lite tungt...På de sista åren så har jag aldrig sett så lite multe som i år. Förra året hade vi några pass då vi såg 40-50 fiskar runt våra fiskeplatser. I år har jag sett någon grupp på 2-5 fiskar samt mest ensamma fiskar. På vissa platser där jag tog fisk förra året har jag hittills inte sett en enda fisk. Så antingen får man vänta eller stilla hungern med ett besök i Göteborg. Vi får se vad som händer, jag har ju fortfarande semester i någon månad till förutom på mån/tis då jag måste jobba. Bästa multetiden återstår ju trots allt!

Inga kommentarer: