tisdag 2 augusti 2011

Ny lärorik dag - Ny multefångst!

Idag var ett lärorikt pass. Det började med att vatten-nivån säkert var 20cm under normalvattenstånd hela fiskepasset vilket gjorde att alla mina vanliga fiskeplatser låg på torra land! Hehe...Multe fanns det dock gott om men längre ut på frivattnet. De var inte heller så stationära som när de går kustnära. Nu såg man hur de strök omkring i nästan hela bukten.

Jag letade upp en lämplig sten och inväntade sedan att fisken skulle komma närmare. Under tiden så metade jag med lite bröd. Använda brödbitar bildade ett fint och symetriskt stråk från min fiskeplats. Efter en stund kom mycket riktigt en multe simmandes och tog tog en av de använda brödbitarna. Det låg 3 gamla brödbitar nedanför krokbetet och multen tog dessa i tur och ordning. Slutligen var krokbetet på tur och jag kan lova att pulsen var hög! Givetvis togs även denna brödbit hårt och mothugget satt som en smäck. En kort drillning så låg även denna multe i håven. Längden var 57cm och den var rund som en fotboll. Nästan karp-varning på kroppsformen. Gott med en multe även idag! Bilden nedan visar när multen får friheten åter.


Därefter satte jag mig längre ut och smög mig ner sittandes bakom en stor sten. Jag gillar att sitta lågt och gärna med stora stenar bakom så att ingen siluett syns. Multarna strök fortfarande förbi. Plötsligt ser jag en multe kanske 1-1.5m från spöspetsen. Det verkade som om den betade av en sten som låg på botten. Ni får här tänka er att vattendjupet endast är 20cm så minsta rörelse hade skrämt denna multe till Danmark. Att t ex lyfta spöt och kasta en skugga över fisken var inte ens att tänka på. Man vågade knappt andas ens! Jag filmade den i flera minuter och det var mäktigt att ha en multe på 3-4kg så nära så att man såg allt den gjorde. I bilden nedan så syns multen i övre vänstra hörnet.

Inga kommentarer: