torsdag 25 augusti 2011

Svårfiskat men multe ändå

Bleke är sällan bra vid multefiske. Dels är multen fruktansvärt skygg och sen kommer man inte så långt när man kastar eftersom man inte kan utnyttja vinden. Idag var en sådan dag. Det dröjde ända till skymningen innan en av multarna blev intresserad av brödet. Jag använde hörnbitarna på skivorna för att få en lite hårdare brödbit som man kunde blöta lite och kasta lite längre. Nackdelen är att dessa bitar krokar sämre. En sak vi nämligen märkt är att en bit utan kanter krokar bättre säkert pga att den är mjukare och lättare för multen att suga in. Så det var bara att välja, kasta långt med kantbit eller kortare med en innerbit men då lättare att kroka fisken.

Andra hugget så satt fisken på någon sekund och plaskade till innan den lossnade. Skit också!!! Då var jag säker på att jag bränt min chans men multen vände bara och började plocka brödbitarna som låg kvar! Snabbt på med en ny brödbit och nytt kast som landade ca 50 cm från multen. Fisken måste fått smak på bröd för den gjorde en 90-gradare och slukade brödbiten utan krusiduller.

Mothugget satt och efter en drillning med lite körande fram och tillbaka så låg multen i håven. Tyvärr satt kroken på utsidan dvs under munnen. Det har hänt för oss tidigare. Troligtvis så hade multen simmat rakt över brödbiten eller missat precis i hugget och jag trott att den högg så jag gjorde mothugg. Detta kan vara svårt att se när brödbiten ligger långt bort...


Uppskattar att multen var ca 65 cm och den simmade piggt iväg när jag släppte den. Känns alltid lika bra att släppa iväg fisken och se att den klarat sig bra!

Inga kommentarer: