torsdag 4 augusti 2011

Multe på 64cm! Har flyt nu!

Det blev ett multe-pass idag också. Är det soligt och fint samt semester så återstår inte mycket annat än att fiska, eller?!? Kontrollerade några platser men hittade ingen multe så det fick bli bilen till ett annat ställe. Det blåste duktigt med en sydlig vind vilket skulle göra fisket ytterst svårt. För att kunna kasta överhuvudtaget så skulle man vara tvungen att vada ut på djupt vatten och kasta in mot land.

Satte mig på en sten och klädde av mig för att sola lite. Kollade samtidigt lite slött efter multe och mycket riktigt så såg man fisk ibland. Det var dock långt mellan observationerna och fiskarna var få. Satt därför i nästan två timmar och kollade hur de vandrade runt. Därefter på med vadarna igen och ut i vattnet för att positionera sig rätt. Gjorde några provkast med bröd mest för att mjuka upp linan lite. Därefter på med ny brödbit och ett långt, fint kast i medvinden. Brödbiten fick ligga i kanske 1 min sen sa det slurp! Ett lugnt och kontrollerat mothugg så satt fisken där!


Det blev det vanliga med lite rusningar och ställningskrig. Då jag var utvadad till skrevet i vattnet så fick jag drilla fisken hela tre varv runt mig innan den var mogen för håven. Därefter i land för kroklossning samt en snabb mätning innan frisläppandet. Multen var ca 64cm lång och då var stjärtfenan inte ihoptryckt. Hann knappt sänka håven innan multen försökte trycka sig ut. Efter att jag hjälpt till lite så att den var fri så simmade den piggt iväg! Syns om några år då du väger lite mer!


Måste säga att jag fiskar otroligt avslappnat med ett grymt självförtroende just nu. Det är inte många napp man missar. Som exempel så gjorde jag åt en halv brödskiva idag. Det säger allt! Detta som kontrast mot förra året då jag inte fick en fisk och knappt såg något. Precis så som fiske skall vara!

Skitfiske!

Inga kommentarer: